Hračka storočia, terapeutický nástroj, neobmedzené možnosti kreativity, radosť z hry, hračka pre všetkých – to sú niektoré z prívlastkov, ktoré nám napadnú, keď počujeme slovo LEGO. Detská hra je prirodzený spôsob spoznávanie sveta. A LEGO je jedným z najvhodnejších nástrojov na hru. Za viac ako 80 rokov jeho existencie vedci podrobili tento fenomén mnohým výskumom. Zdanlivo jednoduché spájanie kociek má pre deti mnoho benefitov.
-
Rozvoj jemnej motoriky a technických zručností
Najviditeľnejšie na stavebnici LEGO sú samozrejme malé rozmery jednotlivých dielikov. Nie je jednoduché ich spojiť dokonca ani pre mnohých dospelých. Hra s nimi pomáha rozvíjať jemnú motoriku podobne ako napríklad kreslenie. Nemenej významný je fakt, že rozvoj jemnej motoriky a koordinácie medzi rukami a očami má pozitívny vplyv aj na rozvoj mozgu. Viaceré štúdie preukázali, že úroveň jemnej motoriky detí predpovedala ich neskoršiu úroveň akademických schopností.
-
Kreativita
Niektorí rodičia majú pocit, že Lego už nie je to, čo bývalo. Namiesto jednej “univerzálnej stavebnice”, z ktorej sa stavalo hlavne “podľa fantázie” je na trhu množstvo setov, z ktorých sa dá postaviť iba konkrétny model. Myslia si, že stavaním podľa návodu sa u detí nerozvíja kreativita. V skutočnosti je opak pravdou. Stavaním podľa návodu deti zbierajú skúsenosti a učia sa rôznym technikám stavania. Tie neskôr dokážu využiť pri stavaní vlastných diel. Hra s kockami LEGO u detí rozvíja kreativitu bez ohľadu na to, akým spôsobom stavajú.
-
Divergentné myslenie a schopnosť riešiť problémy
Psychológovia rozlišujú medzi dvoma typmi problémov – konvergentné problémy majú jediné možné riešenie, divergentné problémy môžu byť vyriešené rôznymi spôsobmi. V dospelosti sa najčastejšie stretávame práve s divergentnými problémami a schopnosť ich vyriešiť ovplyvňuje našu úspešnosť v živote. Hra s kockami učí deti hľadať rôzne spôsoby, ako nájsť riešenie na aktuálny problém (lebo nech máte doma ľubovoľné množstvo Lega, nikdy nemáte všetky kocky, ktoré práve potrebujete ;)). Vďaka tomu sú neskôr schopné lepšie riešiť divergentné problémy. V experimentoch deti hrajúce sa s Legom takisto preukázali viac kreativity pri hľadaní možných riešení problémov (Pepler and Ross, 1981).
-
Trpezlivosť a vytrvalosť
Bez ohľadu na to, či deti stavajú podľa návodu alebo stavajú vlastný dizajn, rozvíjajú si pritom trpezlivosť aj vytrvalosť. Postupovať návodom stranu za stranou a hľadať potrebné kocky je skvelý tréning detskej trpezlivosti a vytrvalosti. Aj preto sa stavanie Lega využíva pri terapii detí s ADHD. To isté platí pri stavaní vlastného výtvoru – často to nie je také jednoduché a rýchle, ako sa zdalo na začiatku. Nevzdať sa, nenechať sa odradiť a skúšať to znova a znova, to sú kľúčové schopnosti, ktoré deťom pomôžu uspieť aj v dospelosti.
-
STEAM (Science. Technology. Engineering. Art. Mathematics)
Stavanie Lega v sebe kombinuje viaceré vedné disciplíny – vedu, techniku, strojárstvo, umenie a matematiku (STEAM). Deti si často vymyslia model, postavia ho a potom sa objavia problémy. Konštrukcia nie je dostatočne pevná alebo stabilná. Musia ho rozobrať a hľadať, v čom je problém. A to je prapodstatou disciplín, ako je strojárstvo či architektúra. Stavanie a rozoberanie navyše v deťoch podporuje túžbu pochopiť, ako veci fungujú. Slovami známej britskej fyzičky Athene Donald: Keby sa viac dievčat hralo so stavebnicou LEGO, svet by mal viac vedkýň.
-
Matematické schopnosti
Viaceré štúdie potvrdili, že deti hrajúce sa s Legom majú aj lepšie matematické schopnosti. Úroveň a komplexnosť hry s Legom vo veku 4 rokov dokázala predpovedať úroveň matematických schopností počas strednej školy. To platilo aj po zohľadnení úrovne IQ (Wolfgang, 2001, 2003). Štúdia uskutočnená v Holandsku preukázala, že šiestaci hrajúci sa vo voľnom čase s Legom dokázali lepšie riešiť matematické slovné úlohy (Oostermejier, 2014).
-
Priestorové myslenie
Stavanie rôznych objektov učí deti vnímať svet trojrozmerne a uvedomovať si vzdialenosti. Pri stavaní podľa návodu sa učia pretransformovať dvojrozmernú kresbu do trojrozmernej reality. To vyžaduje, aby boli schopné predstaviť si, ako vyzerajú kocky z rôznych uhlov a dokázali ich v mysli otáčať. Stačilo päť 30-minútových blokov štruktúrovanej hry s LEGO kockami a skupina 8-ročných detí predstihla svojich rovesníkov v testoch priestorového myslenia (Newman, 2016). Možno si spomeniete na učivo stredných škôl v matematike – rezy kockou. Niektorým študentom to išlo prirodzene, iní s tým mali prekvapujúce ťažkosti.
-
Spolupráca a komunikačné schopnosti
Keď deti stavajú vo dvojici alebo v tíme, musia sa naučiť spolu komunikovať. Musia sa dohodnúť, čo budú stavať, rozdeliť úlohy v tíme a naučiť sa vysvetliť ostatným členom tímu, čo majú na mysli. Dôležité je tiež nájsť riešenie v konfliktných situáciách. Toto všetko pozitívne vplýva na ich komunikačné schopnosti a schopnosť spolupracovať. Aj preto sa Lego úspešne využíva pri terapii detí s ľahšími formami autizmu, ktorým práve tieto sociálne zručnosti chýbajú.
9. Osobnosť dieťaťa
Dajte deťom postaviť dom a je isté, že každý z nich bude vyzerať inak. A aj v tom je krása stavebnice. Učí deti, že každý vidí svet inak a je to tak v poriadku. Učí deti, že je v poriadku, ak je slon modrý, zelený alebo pestrofarebný. Je v poriadku, že ľudia majú rôznu farbu pleti alebo oblečenie. Učí ich, že pokiaľ chcú, dokážu tiež postaviť čokoľvek. A je poslaním nás dospelých, aby sme ich v tom podporili.